28 december 2011

Något jag alltid funderat kring är varför människan ofta enbart tänker att jag tar den lätta vägen till viktnedgång?! Det är inte lätt att gå ner i vikt och ändra sin livsstil men alla kan göra det!!!
Började fundera på operationer för att nå sin vikt, då alltså genom magsäcks-förminskning (gastric bypass) som blivit "populärt" i hela världen. Som ett fenomen som sprider sig. Folk köar i hopp om ett smalare liv. Är det så att vi helt enkelt är för lata för att fixa det själva eller varför lägger vi oss så lätt under kniven och tror att allt ska bli bra, bara jag minskar på mitt matintag? Då blir allt bra igen och jag blir lycklig....
Hur ser ni på detta??
Jag är varken för eller emot men kanske mer emot därför att jag tycker att man borde kunna sätta stop när man märker att vågen tickar uppåt eller? När kläder inte passar längre. Jag kan inte förstå hur andra känner när kilonen läggs på men jag kan tänka mig att det är en väldigt stor kamp mot sig själv och maten!
Det är den enkla vägen att ta men vad händer efter operationen? och vardagslivet gör sig påmind? Hur fortsätter man en normal vardag? Inte bara att man endast kan äta flytande föda i början och typ 1 dl åt gången, kroppen ändras fort och kilona rasar från ens kropp. Även om vissa operationer är lyckade behöver inte alla vara det. Oftast hörs det inte om det misslyckade operationerna. Det tystas alltid ner. Hur tar man hand om allt det?
Något annat jag även funderat kring är, kommer magsäcken alltid vara förminskad? Kommer jag aldrig mera kunna äta normalt? Eller hur funkar det egentligen?
Jag vet från olika bloggar som jag läst och även program från människor som genomgått detta där de har tappat så mycket att det enda som finns kvar är en massa löst skinn som inte hängde med.
Oftast beror det på att man tappat i vikt så fort att kroppen inte hinner med att dra sig tillbaka som med träning och långsam viktnedgång skulle göra.
Vem tar hand om det?
Inte nog med att själva magsäcksoperationen kostar en massa pengar så kostar eftervården mer för att ordna till det som blivit kvar....
Att göra en sådan här operation tror jag kräver en massa mod och att man verkligen har tänkt igenom vad man ger sig in på!! För det är inte samma människa som la sig under kniven som blir resultatet i det långa loppet!
Mitt Motto:
"Om det finns motivation och lust att gå ner i vikt, ge dig FAN på att fixa det utan operation.
Ät bra och hjälp viktnedgången med träning.
Jag tror på att röra på sig och äta bra är den mest lyckosamma viktnedgången vi kan åstadkomma!
Det finns inga mirakelmetoder som ska ordna det åt mig, det måste du ordna själv
Gör något åt det innan det är för sent och skyll inte på gener eller graviditet för det är du som stoppar maten i munnen inte cellerna eller fostret"



Komplikation efter operation
Det som blir kvar efter försnabb viktnedgång



(bilder lånat från google)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0