NyårsLöfte? För eller emot?

Nyårslöften? Hur ofta har du inte hört dem?
Både från dig själv, som från andra. Nu ska jag förändra dittan som dattan. Det går några veckor och det håller bra men framåt mars börjar man glömma av sitt löfte och det är inte lika viktigt som det än gång var…

Ofta handlar löftet/löftena om att förändra sin själv, sitt beteende eller hälsa, kanske sluta röka, gå ner i vikt, börja träna eller rent av ta hand om sig själv eller andra. ”Nu så, nu ska jag bli nyttig, hälsosam och börja röra på mig mer” säger man till sig själv när klockorna börja ringa in det nya året på torget vid tolvslaget på nyårsafton. Och jag vet redan då att gymmen kommer vara fulla med nya människor som vill ta tag i sig själva och hålla det dem lovade. Dock varar inte detta mer än in på mitten av våren då många faller bort och det som vanligt igen. Jag brukar kalla dessa människor för ”periodare”! Ja alltså de människor som bara tränar i omgångar (2 månader hit och dit), efter nyår, innan sommaren, efter sommaren och till nyår.

Vill ni veta en rolig sak?? Att göra så och tro att det ska hålla, kan lika gärna glömma att gå till gymmet för det hjälper inte att hålla på så. För att behålla den kropp man vill ha/forma måste du träna året om, INTE i perioder! Kroppen är smartare än du tror och faller gärna tillbaks till gamla mönster och från egna erfarenheter så kan det ta upp till ett år innan man känner/ser skillnader. Kan med sanning säga nu efter 1 ½ år att jag är där jag vill vara men det finns fortfarande saker kvar som jag kan ändra på tex, lite skulptering osv.

Egentligen är jag emot just nyårslöften för jag har aldrig kunnat hålla det fullt ut och lite smått stört mig på att alla andra lovar sig något men inte kan hålla det heller! Men i år har jag ett som jag med gott samvete vet att jag kommer hålla :)

Detta är mitt nyårslöfte till mig själv:

Nu efter allt julätande/nyårsätande har jag lovat mig själv och min kropp en utrensning av allt som heter godis,kakor,bakverk,bullar you name it! Detta tillsammans med min vän och syster (båda vill haka på) som jag tränar ihop med en del. Dem hänger på och det gör det bara ännu roligare att vilja lyckas. Kommer bli i en månad och efter nyår med start 9 januari till 9 februari för då är jag tillbaks i gbg igen. Ni kommer också kunna följa utmaningen här på bloggen :)

Så är ni för eller emot nyårslöften? Och har ni något nyårslöfte för året 2012 som snart är här?


Kommentarer
Postat av: Josefin - SAME OLD STORIES

Gott nytt år, hoppas ditt 2012 blir som du önskar! <3

2012-01-01 @ 11:05:57
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Josefin - SAME OLD STORIES

sv: tack fina du! <3

är allt bra med dig?

2012-01-01 @ 20:03:29
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Sofia Bengtsson

Jag sätter inga nyårslöften, däremot en nyårsplan för året med mål, delmål och en smart planering. För precis som du skriver så handlar det inte om att göra en förändring några dagar som sedan bryts utan att skapa goda vanor som är bra för oss.



Vill du "skulptera" kroppen ska vi ta en snack om nya body spa som lanseras i maj men som jag får möjlighet att förbeställa om typ 3 minuter!!



Ser fram emot att följa din utmaning!

2012-01-04 @ 00:07:32
URL: http://www.sofiabengtsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0