Om Step är roligt?

Fick en fråga, (roligt när ni frågar om saker) om Step är roligt? =)
Step är helt fantastiskt roligt. Jag fullkomligt älskar det!!! Jag har verkligen hittat hem bland olika träningsformer och jag lovar jag har provat massvis. Jag blir lika glad varje gång jag ska ta fram brädan och få köra ett pass. Step ger mig energi och styrka till min kropp som resulterar i att jag känner mig pigg och lycklig!!

För er som inte vet, vad är Step?
Nu utgår jag ifrån den information kring Step som friskissvettis.se står för men jag tror det är ungefär likadant på alla ställen. Kan kanske skilja sig något på hur de lägger upp passen osv.
Men Step är koordinationsträning och konditonsförbättrande pass i grupp med stepbräda. Passet innehåller uppvärmning, konditonsblocken, nedvarning. Ledaren bygger upp 3-4 block av stegkombinationer med ösig danskänsla. Kondition och koreografi till drivande musik i ett svettigt tempo. 

Step finns i olika nivåer och intensiteter som ni kan se nedan och i Step 1 och 2 ingår hos vissa ledare också en kortare styrkedel men denna ska försvinna ur Step efter sommaren. Detta på grund av att Friskis vill ha renodlade klasser och anser att styrka kan du få och finns i så mycket andra klasser till exempel, jympa, skivstång, gymmet men det finns kombinerat i Step styrka=)

STEP INTENSITETER
Step 1

Vårt enklaste pass med step-bräda.
Step 2
Fortsättning för dig som tränat step tidigare. Här ökar vi svårighetsgraden i koreografidelen och utlärningen sker i ett snabbare tempo.
Step dans
Dansant step up med avancerad koreografi. Passet vänder sig till dig som är van step-motionär och som vill ha en utmaning. I passet ingår ingen styrka.
Step styrka 75
För dig som gillar step och som vill träna styrka. Steppasset innehåller ca 20 minuter funktionell styrka där vi går igenom hela kroppen. Vi använder skivstång, vikter och kroppen som belastning. Efter styrkan följer en step up-del med medelsvår koreografi och vi avslutar passet med nedvarvning och stretch. Passet är 75 minuter.


(bild lånad från friskisgbg)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0