Vilken choklad ska jag välja för nyttigaste allternativet?

Tänkte jag skulle hjälpa till lite på denna fronten för er chokladÄLSKARE som jag=) Jag har skrivit om choklad förut men tänkte jag skulle lista de bästa allternativen bland chokladkakor som man köper på ICA. Man kan aldrig komma ifrån att det är socker, kolhydrater och kalorier i choklad men det går att minska och göra bättre val=)

För det första för att få en bra choklad kolla på ingredienserna. Chokladen ska helst INTE innehålla fler än fem ingredienser för att vara en bra och nyttigare choklad och INTE en massa konstgjorda ingredienser. Utan är det vaniljstång i ska det stå från äkta vaniljstång inget annat. Helst ska ingredienserna vara kakaomassa, kakaosmör, fettreducerad kakao, demerara socker och kanske äkta vaniljstång för smaken.

De flesta tror säkert att Marabous Premium chokladkakor 70 % är så himla bra för att de har hög kakaohalt osv. Men jag ska tala om att kolhydraten och sockerhalten är ungefär den samma som i deras vanliga Maraboukakor. De har fler än fem ingredienser och det är olika tillsatser av olika slag. Nä de är inte så bra som man kan tro. 

Däremot vill jag poängtera att Lindts mörka choklader är det bästa som kan köpas från ICA tycker jag. De innehåller fem ingredienser (de som jag redan nämnt) och deras sockerkälla är från något som heter Demerara socker som är ett odlat rörsocker. Ett bättre socker allternativ istället för vanligt vitt socker.

De chokladkakor som du köper i hälsobutiker tex Lifé hälsobutik har de rätta ingredienser och innehåller rörsocker. Så vill du ha bra kvalitet på choklad som du stoppar i munnen kolla efter detta nästa gång du blir sugen på något bra och gott=)


(Marabou och Lindt kommer ifrån vanlig ICA-affär och den svarta kommer ifrån Lifé hälsobutik, ifall ni undra=))


Kommentarer
Postat av: Jannica

Määääh, jag som köper premium mint :(:(:( får köra på lindt mint nu då :P

2011-05-30 @ 21:37:00
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0