Återhämtning & Återuppbyggande, till vilken nytta?

Varför vila tänker säkert många?
Och det gjorde även jag innan. Men nu vet jag bättre om vill gärna dela med mig av det här i bloggen =)

Som vi vet är att vid alla former av träning förbrukas energi, näringsämnen och syre. VI förlorar mycket vätska genom att vi svettas samt muskelfibrernas funktionsförmåga i musklerna reduceras något. Vid viss hård träning kan muskelfibrerna samt andra celltyper förstöras helt.
Oftast är ens mål med sin träning att man vill förbättra den fysiska prestationsförmågan. Att man blir starkare och uthålligare så att till nästa träning kunna orka ännu lite mer.
För att kunna bli bättre krävs att efter avslutad träning/aktivitet ge kroppen tid och möjlighet att återuppbygga alla dessa strukturer/faktorer till utgångsnivån igen som har brytits ner under träningen eller till och med lite över denna nivån.
För det är nämligen så, att så fort jag sätter kroppen i träning börjar dessa faktorer att brytas ner på en gång. Det är inte något som sker efter passet.
Kroppens uppgift blir då under vila att återupprätta funktionen i enskilda celler, transportera bort nedbrytningsprodukter, återuppbygga cellbeståndsdelar och återupprätta funktionen i organsystem.
Låter det konstigt?

Låt mig visa genom bilder vad som sker vid vila och inte vila =)


Den svartrandiga linjen som går tvärs genom bilden är ditt utgångsläge, den prestationen du startar med. Alltså där du startade när du började träna. Säg att du nu ska iväg på ett pass (träning, på bilden). Det lila strecket visar hur din kropp bryts ner när du tränar och så vilar du och kör ett pass igen (träning2) och vilar osv. Det som sker då är att du vilar för korta perioder, för att kroppen din ska ha en chans att återuppbygga sig till nästa gång det är dags för träning. Du ser att den lila kurvan bara blir lägre och lägre. Detta kalas för att man är övertränad!! Något som inte är bra!!!
Du ger aldrig kroppen chansen till att återuppbygga sig och bli bättre än utgångsläget. Detta kan leda till inflammationer i muskler och leder och jag vet en tjej som har drabbats av detta. Då hon körde flera pass om dagen i veckan. Vilket blev resultatet av att vila i flera veckor med stödband runt leden.  

Men om ni istället fokuserar på den gröna linjen som tar vid, vid den lila linjen vid första träningen så ser ni att vilomomentet är längre innan nästa träning sker igen. Detta resulterar i att kroppen uppnår något som heter överkompensation, vilket menas med att vid nästa träning som sker, har kroppen byggt upp sin form igen (för att du har vilat så länge) och efter en viss tid (längre vila) är den till och med bättre än den var före träning, som ni ser på den gröna linjen.
Det är detta vi vill nå, den gröna kurvan. Det är detta vi ska ge våra kroppar! Inte överträning vilket kan leda till allvarliga skador!!! Vi förstör träningen mer än vad den ger nytta! Det är onödiga timmar som vi lägger ner när det enda vi då gör att bryta ner kroppen mer och mer. 
Därför är det så viktigt med vila mellan passet och jag skulle vilja rekommendera alla, att ha minst en vilodag mellan varje pass för maximal återhämtning och uppbyggnad!!

Återuppbyggnad av en del faktorer som är viktiga för musklens/kroppens funktion:

Bilden ovan visar hur lång tid kroppen behöver för att återuppbygga dessa faktorer. När linjerna är hela igen är uppbyggnaden hel. Så för att alla dessa faktorer ska vara hela krävs en vila på cirka 50 timmar. Vissa faktorer kräver mindre och andra mer.

Nu kommer säkert många ifråga sätta, men DU tränar ju ibland två dagar i rad? och JA det gör jag, vilket egentligen då INTE är bra.
Men detta vet inte jag?, men jag tror inte att det är jätte farligt att göra det en gång i veckan men man ska ABSOLUT inte köra träning varje dag!! Det vet jag minsann!!
Dessutom vill jag bara poängtera att när jag kör två dagar i rad kör jag inte max båda dagarna, då jag har detta i åtanke! Utan kör kanske 60 % första dagen och maxar andra inför min vila av återhämtning. Det är också något man måste tänka på!

Men summan av kardemumman är ändå att VILA är super VIKTIGT för din kropp!! Kroppen har en
förmåga att bli bättre och orka mer med vila! Vilket blir; Resultat av att du minskar i vikt pga att du ökar din styrka och kondition för att du ORKAR mer varje gång det är dags för träning!!!!
Glöm INTE det alla träningsälskare där ute!!!

(..om något är oklart?, fråga gärna..
..annars ta hand om det dyrbaraste du har...DIN KROPP=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0