Dålig fantasin när det gäller frukostar?

Vad roligt att just DU gillar min blogg. Då är syftet med min blogg det rätta. Jag vill ge bra, roliga och lätta tips som alla kan ha nytta av och har man inte råd att lägga massa pengar på alla de träningstidningar som finns så får du ungefär samma råd här på min blogg och det är det som är tanken =)

Tänkte eftersom de var en som frågade om bra och nyttiga frukostar så delar jag gärna med mig av de favoriter jag har!

Grötfrukostar:
Alla vet ju att havregrynsgröt är bra att äta men det finns faktiskt fler och här kommer de. Dessa recept är räknade på en person och ibland är det MYCKET gröt så ät det du vill ha eller så mycket du orkar och släng resten. Ät aldrig mer än vad du vill ha och tryck inte i dig mer!! Ett vanligt fel vi människor gör, att vi inte vill slänga mat och du trycker ut din matsäck gång på gång. Detta gäller all mat, frukost, lunch och middag. Detta kan leda till viktökning istället för viktnedgång! Så ha det i bakhuvudet när du äter =)

Bovetegröt
 - är egentligen inte ett vete, utan en ört med högt proteininnehåll som håller oss mätta längre.
2 dl bovetefrön
6 dl vatten
2 krm salt

1 kokt ägg till

Koka upp boveten, vattnet och salt i en kastrull. Låt koka och sjud i ca 4 min. Glöm inte röra om då och då. Serveras tillsammans med ett kokt ägg och lätt mjölk.

Rågflingegröt
 - är rikt på järn och andra mineraler och innehåller en massa nyttiga fibrer. Görs i mocron=) 
1 dl rågflingor
2 dl vatten
0,5 krm salt
1 dl bär blåbär eller hallon

1 kokt ägg
2 dl lätt mjölk

Blanda flingor, vatten, salt och bären i en djup tallrik. Tillaga utan lock på full effekt i 3-4 min. Kör halva tiden och rör om och fortsätt med resten av tiden. Blir bättre resultat då. Servera gröten med lätt mjölken och ett kokt ägg.

Fibergröt med torkad frukt
- den här gröten kan du laga i förväg och spara i kylskåp. Sen tar du bara en portion i taget och värmer. Den här är beräknad på 4 personer för att antalet ska bli jämt. Men som sagt är du själv spara och ät nästa dag. Super! (En stor favorit bland grötar)
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl torkade katrinplommon
1 dl torkade aprikoser

14 dl vatten
1 tsk salt
2 dl havrekli
4 dl fiberhavregryn

lätt mjölk

Dag 1: Hacka katrinplommon och aprikoser grovt. Lägg katrinplommonen, aprikoser, russin och linfrön i blöt över natten.
Dag 2: Häll fruktblandningen i en kastrull tillsammans med salt, havreklin och fiberhavregrynen. Tillsätt vattnet. Koka upp och sjud på svag värme i 3-5 minuter. Servera din portion med lätt mjölk. Resten sparar du i kylskåp och så har du frukost till tre dagar till =)

YoghurtFrukostar:
Dessa älskar jag och bra när man kanske har ont om tid på morgonen.

Sommarfrukost med färska/frysta bär
- god och krämig frukost som känns fräsch.
2 dl turkisk yoghurt
5 st färska eller frysta jordgubbar (tina över natten eller i micron på morgonen. Gäller bären oxå)
0,5 dl färksa eller frysta bär (blåbär eller hallon)

kaffe eller te
1 skiva rågkuse osötat
lite philadelphia 12 %
salladsblad och en skiva paprika

Skär jordgubbarna i bitar. Häll upp yoghurten i en skål. Häll över jordgubbarna och bären. Servera tillsammans med en kopp kaffe eller te och en rågkuse med philadelphia, sallad och en skiva paprika. Mums!




Yoghurt med banan och kanel
1 dl yoghurt turkisk
1 banan
lite kanel

Denna går jätte snabbt att göra. Skiva upp en banan i en skål. Strö över kanel och häll på yoghurten. Mums!

Andra Frukostar:
Roligt med lite andra frukostar ibland och man behöver faktiskt variera sig för att orka lyckas. Och frukost är viktigt att man äter därför tror jag man behöver ändra och byta sina ibland.

Smoothiefrukost med ägg och rågkuse
 - perfekt när man kanske är lite mer hungrig.
2 dl lätt naturell yoghurt 0,5 %
2 dl frysta hallon

2 skivor rågkuse osötad
philadelphia light 12 %
1 tomat skivad

1 kokt ägg

Mixa de frysta hallonen med yoghurten i en skål med en stavmixer eller i en blender. Häll upp i glas. Gör iorning mackorna och koka ägget. Yummy!




Keso med kiwi och nötter
-
keso är en ypperlig bra käll för protein, som oxå mättar bra. Så mumsa på.
150 gram keso
2 st kiwi
1 banan
1 msk hackade valnötter

Skala och hacka kiwi och banan. Häll keson i en skål tillsammans med frukten. Strö över nötterna. Klart!

Hoppas dessa recept ger er inspiration till att äta bättre frukostar =)


Kommentarer
Postat av: Jannica

Förlåt jag är så kass på o kommentera men ser knappt vad de står :(

Jag har börjat käka naturell yoghurt med äpple, banan och kanel. Riktigt gott :)

2012-01-22 @ 22:15:16
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se/
Postat av: – MIN VIKTIGA KAMP

sv: åh tycker du? =) vad kul! mjaa, det kanske blir snart, inte denna vecka dock, har tenta på torsdag så jag har mycket att tänka på och sen åker jag bort på helgen =) men jag ska absolut tänka på lite utmaningar! =)

2012-01-22 @ 22:26:24
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0